spraakwater
In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand is dat René Hoogers, accountmanager Food bij Nijsen company.
CIRCULAIR & DUURZAAM VISVOER
>> ZELF TESTEN?
Winkeliers die meer willen weten over het duurzame visvoer van Nijsen – of sportvissers die dit zelf eens willen uitproberen – kunnen contact opnemen met René Hoogers (06 54 60 43 71) of Nijsen Company (0478 552900 of info@nijsen.co).
Arno Heuvelmans, René Hoogers en Antoon Langenkamp van Nijsen company.
Van allerlei soorten reststromen wordt bij Nijsen (onder meer) visvoer gemaakt
‘Het balletje is gaan rollen
en afgelopen jaar hebben we bijna 20 ton pellets geleverd aan Sportvisserij Nederland’
Met die eisen voor ogen hebben we deze pellets ontwikkeld.” Bij de totstandkoming van het visvoer werkte Nijsen samen met karperspecialist Mark Breedveld van CarpCare. Op de eerste partij pellet-voer staan CarpCare en Nijsen company dan ook allebei op de verpakking vermeld. “We hebben korte lijnen, dus als Mark zegt: ‘Probeer deze toevoeging eens’, dan kunnen we de receptuur direct aanpassen. Dat maakt onze organisatie heel flexibel”, zegt Hoogers.
OLIEVLEKWERKING
De eerste ervaringen van deze samenwerking zijn positief, dus wordt er door Hoogers & co al nagedacht over én gewerkt aan een vervolg. “Samen met Mark hebben we een Pro-Eco korrel ontwikkeld. Daarmee willen we de pellet-markt op, want duurzaamheid staat bij veel mensen hoog in het vaandel. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een droog lokvoer. Dat wordt nu door een aantal wedstrijdvissers hier in de regio getest. Zo verspreidt de bekendheid van ons visvoer zich als een olievlek in hengelsportkringen.” Dat is geen gek resultaat voor iets wat ooit is begonnen als een soort hobbyproject van drie sportvissers bij Nijsen. “In het begin deden we het er een beetje bij, naast ons reguliere werk. Maar inmiddels hebben we een behoorlijk stevig fundament neergelegd en alles in huis hebben om dat samen verder uit te bouwen.” Sportvissers die belangstelling hebben voor dit nieuwe voer kunnen contact opnemen met Nijsen company, zegt Hoogers. Bang om te worden overspoeld met telefoontjes is hij niet. “Als we heel veel reacties krijgen, zou dat juist mooi en een compliment zijn. Er liggen altijd voldoende producten op voorraad, dus laat die belletjes van sportvissers maar komen. We merken vanzelf wel of er animo voor is. Als je niets probeert, dan gebeurt er sowieso niks.”
Vervolgens zijn zij samen aan de slag gegaan. Niet alleen in de fabriek, maar ook om prototypes te testen op visvijvers. Uiteindelijk is daar een pellet uit ontstaan die Sportvisserij Nederland nu verspreidt onder hengelsportverenigingen.”
HOBBY EN WERK
Hoogers is zelf overigens ook een fervent sportvisser: hij deed mee aan de Nederlandse Kampioenschappen en was ooit Limburgs kampioen. De accountmanager realiseerde zich dat er ook buiten de regio weleens vraag zou kunnen zijn naar dit lokaal geproduceerde visvoer. Via zijn vader kwam hij in gesprek met de voorzitter van de lokale hengelsport-vereniging, en via die route vervolgens met Sportvisserij Limburg en Sportvisserij Nederland. “Zo is het balletje gaan rollen en hebben we afgelopen jaar bijna 20 ton pellets geleverd aan Sportvisserij Nederland. Dat was voor beide partijen een testcase, en die is wederzijds naar volle tevredenheid verlopen. Alle seinen staan dus op groen om de samenwerking uit te breiden. Dat zal in 2025 ook gaan gebeuren.” In de contacten met Sportvisserij Nederland profiteerde Hoogers van zijn praktijkervaring aan de waterkant. “Je weet waarover je praat op het moment dat je met mensen uit de georganiseerde hengelsport in contact komt. Dat heeft mede bijgedragen aan het succes van dit verhaal.”
GOED EN GEZOND
Bij de eerste partij voer is gekozen voor een pellet die geschikt is voor een groter formaat vis in visvijvers. Hoogers: “Door aalscholverpredatie worden in kleinschalige, afgesloten wateren veel kleine(re) vissen opgegeten. Het advies van Sportvisserij Nederland aan de bij haar aangesloten verenigingen luidt om grotere en zwaardere vissen uit te zetten, zoals karpers. Op veel vijvers leidt dit tot een overschrijding van de draagkracht van het water, met ziektes en sterfte als resultaat. Er moet dus voer bij, maar dat moet dan wel de ingrediënten bevatten voor een gezonde groei.
Sportvisserij Nederland heeft dit jaar onder
37 hengelsportverenigingen zo’n 20.000 kilo visvoer verspreid. Die gebruiken dit voor het bijvoeren in hun visvijvers. Deze duurzame pellets worden gemaakt door veevoederproducent Nijsen company. Accountmanager René Hoogers vertelt over de primeur van dit circulaire visvoer.
TEKST: ARNO VAN ’T HOOG
FOTOGRAFIE: LAURENS EGGEN
Elke dag wordt in het Limburgse Veulen maar liefst 400.000 à 500.000 kilo aan reststromen afgeleverd bij de fabriek van veevoederproducent Nijsen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in recycling en kringlooplandbouw: partijen koek, brood, chocolade en ander voedsel worden verwerkt tot diervoeder. “Wij verwerken 2.300 verschillende reststromen”, zegt René Hoogers, accountmanager Food bij Nijsen. “Denk bijvoorbeeld aan afgekeurde wafels, gebroken koek en brood van grote bakkerijen – verpakt of onverpakt, het maakt ons niets uit. Het kan zelfs deeg zijn, als de productie door een technische storing in een fabriek stil is gevallen.” In dat laatste geval is het een kwestie van snel handelen, want deeg kun je niet lang bewaren. “Als een fabrikant belt kunnen we direct langskomen omdat we met eigen vrachtwagens de boel zelf ophalen. Dat we alles in eigen beheer doen is uniek en onderscheidt ons van andere mengvoederbedrijven.”
VISVOER-WALHALLA
Kipster-voer is een voorbeeld van een product dat Nijsen maakt. “De basis hiervan is overgebleven brood dat we ophalen bij LIDL. Dat voer zetten de kippen van Kipster om in eieren die weer bij LIDL in de schappen komen te liggen. Een mooi voorbeeld van een duurzamere en circulaire voedselproductie”, zegt Hoogers. In het gamma van Nijsen zitten onder meer ook koekmeel, wafelmeel en broodmeel. “Sportvissers die we op bezoek kregen en rondleidden zeiden allemaal: ‘dit is het walhalla’. Alles wat ze door het visvoer mengen, hebben wij hier op voorraad.” Dat Nijsen de stap zette richting duurzaam visvoer voor de hengelsport is dus logisch; zeker omdat er in Veulen fanatieke sportvissers werken. Zoals actief wedstrijdvisser Antoon Langenkamp. Hoogers: “Toon vroeg aan Arno Heuvelmans, onze nutritionist: ‘Kunnen wij met al die grondstoffen uit de regio niet zelf iets maken op het gebied van visvoer?
CIRCULAIR & DUURZAAM VISVOER
spraakwater
In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand is dat René Hoogers, accountmanager Food bij Nijsen company.
>> ZELF TESTEN?
Winkeliers die meer willen weten over het duurzame visvoer van Nijsen – of sportvissers die dit zelf eens willen uitproberen – kunnen contact opnemen met René Hoogers (06 54 60 43 71) of Nijsen Company (0478 552900 of info@nijsen.co).
Arno Heuvelmans, René Hoogers en Antoon Langenkamp van Nijsen company.
‘Het balletje is gaan rollen en afgelopen jaar hebben we bijna 20 ton pellets geleverd aan Sportvisserij Nederland’
Sportvisserij Nederland heeft dit jaar onder 37 hengelsportverenigingen zo’n 20.000 kilo visvoer verspreid. Die gebruiken dit voor het bijvoeren in hun visvijvers. Deze duurzame pellets worden gemaakt door veevoederproducent Nijsen company. Accountmanager René Hoogers vertelt over de primeur van dit circulaire visvoer.
TEKST: ARNO VAN ’T HOOG > FOTOGRAFIE: LAURENS EGGEN
Elke dag wordt in het Limburgse Veulen maar liefst 400.000 à 500.000 kilo aan reststromen afgeleverd bij de fabriek van veevoederproducent Nijsen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in recycling en kringlooplandbouw: partijen koek, brood, chocolade en ander voedsel worden verwerkt tot diervoeder. “Wij verwerken 2.300 verschillende reststromen”, zegt René Hoogers, accountmanager Food bij Nijsen. “Denk bijvoorbeeld aan afgekeurde wafels, gebroken koek en brood van grote bakkerijen – verpakt of onverpakt, het maakt ons niets uit. Het kan zelfs deeg zijn, als de productie door een technische storing in een fabriek stil is gevallen.” In dat laatste geval is het een kwestie van snel handelen, want deeg kun je niet lang bewaren. “Als een fabrikant belt kunnen we direct langskomen omdat we met eigen vrachtwagens de boel zelf ophalen. Dat we alles in eigen beheer doen is uniek en onderscheidt ons van andere mengvoederbedrijven.”
VISVOER-WALHALLA
Kipster-voer is een voorbeeld van een product dat Nijsen maakt. “De basis hiervan is overgebleven brood dat we ophalen bij LIDL. Dat voer zetten de kippen van Kipster om in eieren die weer bij LIDL in de schappen komen te liggen. Een mooi voorbeeld van een duurzamere en circulaire voedselproductie”, zegt Hoogers. In het gamma van Nijsen zitten onder meer ook koekmeel, wafelmeel en broodmeel. “Sportvissers die we op bezoek kregen en rondleidden zeiden allemaal: ‘dit is het walhalla’. Alles wat ze door het visvoer mengen, hebben wij hier op voorraad.” Dat Nijsen de stap zette richting duurzaam visvoer voor de hengelsport is dus logisch; zeker omdat er in Veulen fanatieke sportvissers werken. Zoals actief wedstrijdvisser Antoon Langenkamp. Hoogers: “Toon vroeg aan Arno Heuvelmans, onze nutritionist: ‘Kunnen wij met al die grondstoffen uit de regio niet zelf iets maken op het gebied van visvoer?
Van allerlei soorten reststromen wordt bij Nijsen (onder meer) visvoer gemaakt
Met die eisen voor ogen hebben we deze pellets ontwikkeld.” Bij de totstandkoming van het visvoer werkte Nijsen samen met karperspecialist Mark Breedveld van CarpCare. Op de eerste partij pellet-voer staan CarpCare en Nijsen company dan ook allebei op de verpakking vermeld. “We hebben korte lijnen, dus als Mark zegt: ‘Probeer deze toevoeging eens’, dan kunnen we de receptuur direct aanpassen. Dat maakt onze organisatie heel flexibel”, zegt Hoogers.
OLIEVLEKWERKING
De eerste ervaringen van deze samenwerking zijn positief, dus wordt er door Hoogers & co al nagedacht over én gewerkt aan een vervolg. “Samen met Mark hebben we een Pro-Eco korrel ontwikkeld. Daarmee willen we de pellet-markt op, want duurzaamheid staat bij veel mensen hoog in het vaandel. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een droog lokvoer. Dat wordt nu door een aantal wedstrijdvissers hier in de regio getest. Zo verspreidt de bekendheid van ons visvoer zich als een olievlek in hengelsportkringen.” Dat is geen gek resultaat voor iets wat ooit is begonnen als een soort hobbyproject van drie sportvissers bij Nijsen. “In het begin deden we het er een beetje bij, naast ons reguliere werk. Maar inmiddels hebben we een behoorlijk stevig fundament neergelegd en alles in huis hebben om dat samen verder uit te bouwen.” Sportvissers die belangstelling hebben voor dit nieuwe voer kunnen contact opnemen met Nijsen company, zegt Hoogers. Bang om te worden overspoeld met telefoontjes is hij niet. “Als we heel veel reacties krijgen, zou dat juist mooi en een compliment zijn. Er liggen altijd voldoende producten op voorraad, dus laat die belletjes van sportvissers maar komen. We merken vanzelf wel of er animo voor is. Als je niets probeert, dan gebeurt er sowieso niks.”
Vervolgens zijn zij samen aan de slag gegaan. Niet alleen in de fabriek, maar ook om prototypes te testen op visvijvers. Uiteindelijk is daar een pellet uit ontstaan die Sportvisserij Nederland nu verspreidt onder hengelsportverenigingen.”
HOBBY EN WERK
Hoogers is zelf overigens ook een fervent sportvisser: hij deed mee aan de Nederlandse Kampioenschappen en was ooit Limburgs kampioen. De accountmanager realiseerde zich dat er ook buiten de regio weleens vraag zou kunnen zijn naar dit lokaal geproduceerde visvoer. Via zijn vader kwam hij in gesprek met de voorzitter van de lokale hengelsport-vereniging, en via die route vervolgens met Sportvisserij Limburg en Sportvisserij Nederland. “Zo is het balletje gaan rollen en hebben we afgelopen jaar bijna 20 ton pellets geleverd aan Sportvisserij Nederland. Dat was voor beide partijen een testcase, en die is wederzijds naar volle tevredenheid verlopen. Alle seinen staan dus op groen om de samenwerking uit te breiden. Dat zal in 2025 ook gaan gebeuren.” In de contacten met Sportvisserij Nederland profiteerde Hoogers van zijn praktijkervaring aan de waterkant. “Je weet waarover je praat op het moment dat je met mensen uit de georganiseerde hengelsport in contact komt. Dat heeft mede bijgedragen aan het succes van dit verhaal.”
GOED EN GEZOND
Bij de eerste partij voer is gekozen voor een pellet die geschikt is voor een groter formaat vis in visvijvers. Hoogers: “Door aalscholverpredatie worden in kleinschalige, afgesloten wateren veel kleine(re) vissen opgegeten. Het advies van Sportvisserij Nederland aan de bij haar aangesloten verenigingen luidt om grotere en zwaardere vissen uit te zetten, zoals karpers. Op veel vijvers leidt dit tot een overschrijding van de draagkracht van het water, met ziektes en sterfte als resultaat. Er moet dus voer bij, maar dat moet dan wel de ingrediënten bevatten voor een gezonde groei.